Det var i juni förra året som bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund spårade ur. Tre personer flög ut ur vagnarna.
En kvinna dog, men Mikael och Karin Elmegard överlevde. Mikael hamnade på en balk på själva konstruktionen medan Karin slungades till marken och blev svårt skadad.
Haverikommissionen: Gröna Lund och andra aktörer har brustit
Under fredagen presenterade Haverikommissionen sin utredning, där bland annat Gröna Lund fick skarp kritik.
Haverikommissionen menar att Gröna Lund och andra inblandade aktörer brustit i beställning, tillverkning och kontroller av vagndelarna.
Det är sedan tidigare känt att en bärarm knäcktes på undersidan av den främre vagnen när olyckan inträffade. Att så kunde ske beror enligt utredningen på dåliga svetsfogar och att en väsentlig del av konstruktionen saknades.
– Vi ser mycket allvarligt på att detta kunde ske. I ljuset av olyckan kan vi se att en närmare kontakt med och övervakning av tillverkaren troligtvis hade kunnat minska risken för de brister som uppkom, säger Jan Eriksson, vd för Gröna Lund.
Gröna Lund meddelade också att man stänger Jetline för gott och att åkattraktionen kommer monteras ner.
Hör Karin och Mikael Elmegard om Haverikommissionens utredning och Gröna Lunds svar.