Partierna satsar på attackannonser i valspurten

Uppdaterad
Publicerad

Det pågår en omfattande digital valrörelse för att locka väljare i slutspurten. Partierna satsar stort på att annonsera på sociala medier och något som utmärker annonserna är att det förekommer mycket smutskastning.

– Du skulle aldrig se ett företag annonsera på det här sättet, säger samhällsanalytikern Olof Gränström.

Under de senaste sex veckorna har riksdagspartierna spenderat 33 miljoner kronor på annonsering på framförallt Facebook, men också på Instagram. Det är omkring hälften av vad de satsat totalt i år, enligt analsyföretaget Whispr Group. Och i många av annonserna väljer partierna att attackera i stället för att berätta om sin egen politik.

– Det är unikt för det politiska i Sverige. Om Max ska introducera en hamburgare väljer man inte att säga att McDonalds burgare är jätteäcklig, säger Olof Gränström.

Det som också utmärker de politiska annonserna på Facebook är att partierna har olika budskap beroende på vem annonserna riktar sig till.

– Jag som man får betydligt fler annonser om lag och ordning än vad du får som kvinna. Det här är en valrörelse som är skräddarsydd utifrån vad partierna tror att man vill höra.

Liberalerna lägger mest på Stockholm

Flera partier riktar in sig på Stockholm och lägger absolut mest pengar på att nå ut här. 

– Den politiska organisation som lägger mest pengar på Stockholm är den liberala kommunorganisationen. Även nationellt lägger L mycket på Stockholm, och de lägger mer på Stockholm än resten av landet.

Är det något parti som inte satsar på Stockholm?

– Det är Sverigedemokraterna, de lägger mer pengar på till exempel Skåne än vad de gör på Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.