Den nya poliskampanjen riktar sig till barn mellan 13 och 17 år och består av tre korta filmer.
Tittaren får där möta två anhöriga till mordoffer samt en avhoppare som önskar att han hade gjort andra val.
Klippen visas på sociala medier, främst plattformar som många unga använder.
– Hittills har det varit väldigt positiv feedback, det är vi tacksamma för. Visar det sig att det blir ett bra resultat kommer vi fortsätta med det i framtiden, säger Camilla Hjort som är kommunikatör vid polisen i Stockholm.
”Filmen med mamman har väckt mycket känslor”
De anhöriga som medverkar i kampanjen är mamman Tülün Tas och systern Frida Chamoun. Båda dödsskjutningarna inträffade i Norsborg under 2022, knappt en kilometer ifrån varandra och med bara ett par månaders mellanrum.
– I sociala medier får vi väldigt mycket kommentarer från ungdomar, men främst har det varit föräldrar och anhöriga som tyckt att speciellt filmen med mamman väckt väldigt mycket känslor.
Hör mer om kampanjen i videon längst upp.