Det är det grönblå styret i Stadshuset som står bakom målet om fossilfri innerstadstrafik. Syftet är att minska utsläppen, trafikbullret och bilköerna.
För att nå dit måste resor och transporter gå på el.
Fler laddstationer
När transporterna ska elektrifieras måste laddinfrastrukturen byggas ut. Tanken är att alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning år 2030 och att hälften av garageplatserna ska ha det inom tre år.
Varutransporter nattetid
Eftersom eldrivna lastbilar bullrar mindre, kommer fler varuleveranser att kunna köras ut på natten. Det ska i sin tur minska köerna dagtid – något som SVT Stockholm har rapporterat om tidigare.
Här kan du se video om pilotprojektet med nattleveranser.
”Inte rätt väg att gå”
Men Riksförbundet M Sverige är kritiskt till förslaget och menar att det här inte är rätt väg att gå.
– Privatbilister drabbas hårt om de inte har råd med en elbil. Det är ett politiskt misslyckande som innebär att bara de som har råd att köpa en elbil kan bo och arbeta innanför tullarna. Är det den typ av stad vi vill ha, undrar Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.