– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.
Frågan om miljözoner har pendlat fram och tillbaka de senaste månaderna. Regeringen gav i mars kommunerna klartecken att införa tre olika typer av miljözoner från 1 januari 2020, men det mest omdiskuterade förbudet mot äldre dieselbilar blir möjligt först från 2022.
Men rapporten från Stockholms Stad ifrågasätter om miljözonerna blir nödvändiga. Bara genom att förbjuda tunga fordon – ett förbud som redan finns – kommer utsläppen av kväveoxider att halveras och hamna långt under gällande gränsvärden.
”Rapporten vänder upp och ner på hela frågan”
– Det är till och med så att vi förmodligen kommer vara nära att uppfylla det som kallas för det nationella miljökvalitetsmålet. Det är ett miljökvalitetsmål för frisk luft. Riktigt så långt når vi kanske inte redan 2022 men vi kommer ligga däromkring, säger Jonas Eliason, trafikdirektör i Stockholm stad.
Miljözonerna i Stockholm har varit en av Miljöpartiets hjärtefrågor, medan Socialdemokraterna i huvudstaden varit minst sagt tveksamma. Jan Valeskog, som också är trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna i Stockholm stad, har bland annat varit kritisk till underlaget från Transportstyrelsen om miljözonerna och säger till Di att många blev ”bleka om nosen” när de såg siffrorna i den aktuella rapporten.
– Vi klarar miljökvalitetsnormerna med god marginal och troligtvis också de statliga miljömålen som är väldigt högt satta. Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger han.