Sensorer monteras i varje rulltrappa, så om ett steg lossnar så kan det inte ramla rakt ner, samtidigt slår nödstoppet till och stannar trappan. I helgen godkändes den säkerhetslösningen för rulltrapporna som man jobbat med sedan olyckan vid Östermalmstorg för drygt tre veckor sedan.
– Det har varit ett jättestort jobb. Vi har jobbat med alla våra lokala resurser och även använt internationell expertis för att komma fram till den här unika lösningen som vi nu har implementerat. Det har varit mycket jobb, dagar och nätter och helger, säger Juha Mennander, vd för företaget Kone som står bakom lösningen och ansvarar för drift och underhåll av SL:s rulltrappor.
Driftstopp redan andra dagen
Sedan i söndags rullar återigen tre av trapporna, men starten gick inte helt smärtfritt. På måndagmorgonen stannade en av dem under några timmar.
– Det här är helt nya lösningar med väldig hög säkerhet. Det innebär att det kan bli en del tillfälliga driftstopp i början eftersom trapporna är nu är lite känsligare, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.
Kommer att ta månader
Nu börjar ett intensivt arbete med att applicera lösningen på de 39 rulltrappor som stått still. Men det kommer ta tid, arbetet med en trappa uppskattas ta runt fem dagar. Vilket betyder att det kommer ta månader innan alla rullar som dom ska.
– Vi måste ju ha kunnig personal som gör det här och det tar flera dagar per rulltrappa. Så nu när det blivit godkänt får vi göra en detaljerad plan och se hur många veckor det kommer att ta att få alla i drift, säger Juha Mennander.
Börjar med uppåtgående trapporna
Östermalmstorgs trappor stod först på prioriteringslistan och näst på tur står T-centralen och Zinkensdamm. Där efter kommer stationerna betas av en efter en. Men ner för trapporna kommer man få traska ett tag till, man börjar nämligen att arbeta med de uppåtgående rulltrapporna.
– Det är fortfarande samma gamla rulltrappor men nu har den mekanisk förstärkning och flera olika sensorlösningar som minskar risken att någonting skulle hända med stegen igen, säger Juha Mennander.