En delad bild som visar två unga män som åker på elsparkcyklar i en tunnelbanestation till vänster. Till höger visas en person stående på en tunnelbanestation.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad resenären Sonia Hedenstrand tycker om SL:s förbud mot elsparkscyklar på tunnelbanor som träder i kraft i slutet av november. Och SL om varför förbudet införs. Foto: Tommy Bergman/SVT

SL: Stopp för elsparkcyklar i tunnelbanan

Uppdaterad
Publicerad

Med start i slutet av november sätter SL helt stopp för elsparkcyklar i tunnelbanan. Det för att batterierna utgör en brandrisk.

– När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen.

Det är redan förbjudet att ta med större elsparkcyklar på tunnelbanan men nu utökar SL sitt förbud. Nu stoppas även de mindre hopfällbara varianterna men även andra mindre elektriska åkdon så som hoverboards. Litiumbatterierna utgör en brandrisk.

Gäller inte pendeltågen

Det är dock fortsatt okej att ta med sina hopfällbara elsparkcyklar på pendeltåget. Risken bedöms där vara mindre samtidigt som behovet är större.

– Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen.

Samtidigt förbjuds även laddning av stora litiumbatterier på alla fordon i SL-trafiken, risken för brand är störst när de laddas. Förbudet gäller inte hjälpmedel som elrullstolar eller permobiler.

Det här beslutet kommer med rätt kort varsel. Hur ska man tänka om man köpt en elsparkcykel idag?

– Anledningen till att vi gör det här nu är att vi närmar oss slutet av säsongen för elsparkcyklar.

– Vi bedömer risken att det kan hända en olycka som så pass stor, så vi vill att beslutet ska träda i kraft så snart som möjligt, säger Pelle Rytterlund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.