Älskad och hatad; Elsparkcykeln har blivit en allt vanligare del av stadsbilden i Stockholms stad. Men statistiken över antalet olyckor ökar för varje år och kritiken mot vårdslös parkering har skapat debatt.
I februari inför Stockholms stad nya tuffare regler för aktörer som hyr ut elsparkcyklar. Bland annat minskar antalet fordon i bruk från 25 000 till 12 000. Uthyrarna måste dessutom söka tillstånd för att få hyra ut. Cyklar som står fel och hindrar trafik kommer plockas bort.
Regeringen föreslår särskilda p-platser
Nu föreslår också regeringen att elsparkcyklar bara ska få parkera på gångbana och cykelbana om de står vid en uppställningsplats avsedd för cyklar.
– Kommuner och elsparkcykelföretag behöver ta ett större ansvar för att reda upp situationen med slarvigt parkerade elsparkcyklar i en del av våra städer. Regeringen ger nu kommunerna ytterligare ett verktyg för att skapa ordning och reda genom införandet av ett parkeringsförbud på gator och cykelbanor, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.
Voi är ett av de företag som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm. I ett mejl till SVT skriver Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på företaget:
”Vi ser det som ett positivt första steg att även regeringen bedömer att det behövs nationell lagstiftning kring denna nya efterfrågade transporttjänst, men det krävs mer åtgärder.”