Idag presenterade Swedavia sin stora satsning, 1,7 miljarder ska de lägga på att modernisera Bromma flygplats, den största satsningen på Bromma i modern tid.
– Det är den största satsningen sedan 50-talet, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör på Bromma, och han menar att det är värt att göra det trots nedläggningshot.
– Skulle man snabba på utbyggnaden av Arlanda skulle det kosta mer än att göra detta.
Man ska bland annat bygga överdäckade pirer ut till flygplanen och idag, torsdag, togs första spadtaget för en helt ny ankomsthall. Enligt beräkningar ska man öka kapaciteten med nära en halv miljon resenärer fram till 2030.
Långvarig strid om Bromma – flyg eller bostäder
Striden om Bromma flygplats fortsatta framtid har varat i många år. Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus vill lägga ner den och bygga bostäder istället, medan de borgerliga vill behålla den.
En utredning tillsattes av regeringen om hur Stockholmsregionen ska klara av flygtrafik och bostäder i framtiden. Rapporten presenterades i april i år och utredaren Anders Sundström anser att Bromma inte har någon framtid efter 2038.
Han konstaterade också att det skulle kunna gå att bygga 30.000 bostäder i området.
Swedavia och Bromma flygplats har ett arrendeavtal med Stockholm stad om att driva flygplatsen fram till 2038. Vad som händer därefter är ännu oklart.