1 februari 2019 börjar tio nya ambulanser rulla på Stockholms gator. Idag drivs 33 ambulanser av landstings eget bolag AISAB och 40 ambulanser drivs av leverantörerna Samariten Ambulans AB och Falck Ambulans AB. Men efter en ny upphandling ska dessa 40 ambulanser bli 50.
– Vi behöver få bättre täckning i ytterstadsområdena. Ibland finns det bara en ambulans i området, om den är upptagen så måste en ambulans från ett annat område larmas, vilket kan ta tid, säger akutsjukvårdslandstingsråd Marie Ljungberg-Schött (M).
Kortare pass för ambulanspersonalen
Nuvarande avtal med Falck och Samariten förlängs fram till 1 februari 2019. Det nya avtalet gäller i fyra år och 10 månader med chans till förlängning. Landstinget kräver också att de upphandlade bolagen ska ha minst 70 procent tillsvidareanställd personal. Dessutom ska det bli slut på personalens dygnspass.
– Det måste finnas begränsningar på arbetspassens längd, säger Marie Ljungberg-Schött (M).
Kritiken: Fler fordon med fyrhjulsdrift
Efter förra årets snökaos då ambulanser körde fast i snön, krävde Socialdemokraterna i landstinget att Moderaterna skulle satsa på fler fyrhjulsdrivna ambulanser. I ett pressmeddelande skriver oppositionslandstingsråd Dag Larsson (S) att Socialdemokraterna kräver att minst hälften av samtliga ambulanser ska vara utrustade med fyrhjulsdrift.
I den nya upphandlingen ska minst 22 av de 83 ambulanser ha fyrhjulsdrift. Dessa ska vara i tjänst dygnet runt.
– Det här innebär att cirka hälften av ambulanserna ute på vägarna har fyrhjulsdrift, säger Marie Ljungberg-Schött (M) och menar att en hundraprocentig fyrhjulsflotta inte är möjlig.
– Dels är det miljöförstöring. Men när man lägger till fyrhjulsdrift så blir fordonet också tyngre vilket i många fall kräver c-körkort. Vi kan inte kräva att alla vikarier ska ha det. För att få vården att fungera så måste vi kunna ringa in personal från andra platser.
Men hon menar att företagen ändå premieras om de ställer om ambulanserna till fyrhjulsdrift.
– För varje ambulans som bolagen gör om till fyrhjulsdrift så ger vi en bonus på 50.000 kronor.
Dagens vägburna ambulansvård kostar 520 miljoner kronor om året. Var priset kommer hamna efter upphandlingen är än så länge inte klart.
Så förändras den vägburna ambulansvården i Stockholms län
+10 Ambulanser (totalt 83)
+5 Transportambulanser (totalt 8)
+1 Utomlänsambulans (totalt 2)
+1 Bariatrisk ambulans för kraftigt övervikta personer (totalt 1)
-3 Ledningsenheter (minskas från 6)