• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trottoarer täckta av hård, knölig is, gör det svårt att ta sig fram i Stockholm under torsdagen. Foto: Tommy Bergman, SVT

Trafikkontoret: ”Vi blev överraskade att det frös så snabbt”

Uppdaterad
Publicerad

Efter snöfallet på onsdagen började det direkt smälta för att sedan frysa, resultatet blev trottoarer och gator med knölig is. Det skedde alldeles för fort för trafikkontoret som nu jobbar för att hinna ikapp med halkbekämpningen.

Under natten mot torsdagen försökte Stockholms trafikkontor hinna få undan snömodden innan den frös till is, men de hann inte med.

– Det kom mycket snö igår kväll, sedan frös det på och blev väldigt isigt, så nu jobbar vi på med halkbekämpningen, säger Malinda Flodman, pressansvarig på Stockholms trafikkontor.

Var ni inte beredda på väderleken?

– Jo, men vi blev överraskade att det frös så snabbt.

Stora gator först

Det är många som hört av sig till Trafikkontoret, berättar Malinda Flodman, för att berätta att det är väldigt halt.

– Vi är på banan och jobbar på, men vägar har olika prioriteringar. Vi börjar där det färdas mycket folk, med de större gatorna i staden och där kollektivtrafik och räddningstjänst ska ta sig fram, sedan jobbar vi oss utåt, säger Malinda Flodman.

Malinda Flodman på Stockholms trafikkontor säger att de blev överraskade av isbildningen. Foto: Stockholms stad

Villagator i ytterstaden ska vara röjda och sandade inom 12 timmar enligt stadens avtal med entreprenörerna.

– Det betyder att de kommer att bli klara till torsdagskvällen. Där ligger vi i fas, säger Malinda Flodman.

Går inte att sopa och salta cykelbanor

Ett problem med att det blev isigt så snabbt är att staden inte kan sopa och salta som de vill. På cykelbanorna vill man använda sig av en maskin som först sopar och sedan saltar, men det går inte med isen.

– Vi kan inte använda salt när det är för mycket is, eller när det blir under åtta minusgrader, och det ska bli kallare. Vi måste blicka framåt.

Varför är trottoarerna så mycket isigare än gatorna?

– Det beror antagligen på att bilarna föser undan snömodden innan den fryser till is och bilarna värmer upp gatorna till viss del, den effekten har man inte på trottoarerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.