18:06 på onsdagen kom larmet in från en privatperson. En färja följde inte längre sin rutt utan styrde i stället rakt mot ett villaområde på Lidingö. Omständigheterna gjorde att händelsen i allt väsentligt tedde sig ganska odramatisk när skeppet med en knop drev in mot fastigheterna på Lidingö.
Kunde slutat i katastrof
Men: Tomas Åström, kris- och beredskapsansvarig på Transportstyrelsen, ser allvarligt på händelsen:
– Det får inte hända, men det gör det iallafall. Lyckligtvis är det väldigt, väldigt sällan. Att det blir en ”blackout” är inte vanligt på de här stora färjorna, på modernare fartyg är det närmast omöjligt att det inträffar. Det här fartyget är ju över 30 år gammalt, säger han.
Vad hade kunnat hända om vädret hade varit sämre eller man fått mötande trafik i farleden?
– Vad som kan hända... kolla på Costa concordia. Den kan slå runt helt enkelt. Man tror att de här skeppen är osänkbara, men så är det inte. Och inte minst hade det kunnat sluta i en miljökatastrof om fartyget börjat läcka bränsle.
Transportstyrelsens misstanke: Rysk dieselolja
Utredningen från Transportstyrelsen tyder på att boven i dramat är dieselolja från St Petersburg, som nu skickats till laboratorium för analys.
– När bränslet från St Petersburg blandades med bränslet från Stockholm bildades någon form av gelé som orsakade ett stopp. Ja, det är vad vi misstänker, säger han.
Trots att det är rederiet och flaggstaten som bär ansvaret menar Tomas Åström att man från myndighetens sida kommer följa ärendet noggrant framöver.
– Vi kommer ha ögonen på det här, vi vet ju vad som har hänt och kan gå ombord när vi vill. Får vi minsta indikation på att det är något konstigt kommer vi också göra det, säger han.
Polisen bekräftar att man utreder ärendet som ett brott mot sjölagen och har tillsatt en förundersökningsledare.
SVT söker förundersökningsledaren för en kommentar.