Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: Stockholms stad vill se nya miljözoner. Hör Lars Strömgren (MP) besvara tre frågor om hur staden ska minska luftföroreningarna. Foto: SVT

Tre frågor om: Stockholms stads plan för en renare luft

Uppdaterad
Publicerad

Studier visar att boende i innerstan löper högre risk att drabbas av postcovid, på grund av höga luftföroreningshalter. Samtidigt har halterna av kvävedioxid halverats sedan 2016 i innerstan, men det anses inte tillräckligt.

– Den här studien visar vikten av att vi måste fortsätta arbeta med att få ner avgaserna, säger Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd.

Stockholms stad har som mål att vara fossilfritt och klimatpositivt till år 2040. Tidigare hade delar av innerstaden så pass höga halter av kväveoxid att man riskerade att inte klara EU-direktiven. Sedan 2010 har Hornsgatan haft dubbdäcksförbud och 2020 infördes miljözon 2, där bland annat äldre bilar som släpper ut stora mängder avgas har förbjudits.

Striktare miljözoner väntas

Effekten av förbudet har kritiserats då lagen till stor del inte efterföljts, men trots det uppmättes det bästa resultatet av luftkvaliten på 30 år i fjol på Hornsgatan – tack vare modernare bilar enligt stadens miljöutredare.

Trots förbättringar är kvävedioxidhalterna fortsatt höga och nu utreds förslaget miljözon 3, vilken väntas träda i kraft 2024.

I klippet: Hör trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) förklara vad Miljözon tre innebär och vad partiet önskar gällande trängselskatten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.