Stockholms stad har som mål att vara fossilfritt och klimatpositivt till år 2040. Tidigare hade delar av innerstaden så pass höga halter av kväveoxid att man riskerade att inte klara EU-direktiven. Sedan 2010 har Hornsgatan haft dubbdäcksförbud och 2020 infördes miljözon 2, där bland annat äldre bilar som släpper ut stora mängder avgas har förbjudits.
Striktare miljözoner väntas
Effekten av förbudet har kritiserats då lagen till stor del inte efterföljts, men trots det uppmättes det bästa resultatet av luftkvaliten på 30 år i fjol på Hornsgatan – tack vare modernare bilar enligt stadens miljöutredare.
Trots förbättringar är kvävedioxidhalterna fortsatt höga och nu utreds förslaget miljözon 3, vilken väntas träda i kraft 2024.
I klippet: Hör trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) förklara vad Miljözon tre innebär och vad partiet önskar gällande trängselskatten.