En östlig förbindelse, även kallad Österleden eller Östra länken, skulle enligt planerna binda samman Södra och Norra länken på östra sidan av Stockholm. Men i regeringens nationella transportplan för 2018-2029 som presenterades före sommaren ingick inte den östliga förbindelsen.
Sverigeförhandlingen meddelade i september 2017 att de avbryter förhandlingarna om den östra förbindelsen eftersom stödet från Stockholms stad var för litet.
Redan då var Stockholmsmoderaterna på krigsstigen och uttryckte sin besvikelse. Nu vill man med sin nya kampanj och undersökning locka över väljare från andra partier som är överens med Moderaterna i just den här frågan.
”Stort stöd bland samtliga riksdagspartiers väljare”
”Undersökningen visar stort stöd för bygget bland samtliga riksdagspartiers väljare trots att den socialdemokratiska regeringen och S-styret i staden är emot”, skriver Moderaterna i sitt pressmeddelande.
– Vi sträcker nu ut en hand till alla som vill bygga klart ringleden, oavsett om de röstat på något annat parti tidigare eller nu överväger att göra det, säger trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons (M).
S: Tunnelbana och fyrspår viktigare
Socialdemokraterna i stadshuset har förklarat att de istället prioriterat utbyggd tunnelbana och fyrspår till Uppsala,
– Det är en statlig förbindelse och vi kan inte bara vara med och betala när det inte ger mer tillbaka i form av bostäder till Stockholm, vi ser inte den bostadspotentialen i projektet, sa Karin Wanngård (S) till SVT Nyheter Stockholm för snart ett år sedan.
Martin Nilsson valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen kommenterar på fredagskvällen Moderaternas utspel:
– Vi är alla eniga om att vi vill ha bättre framkomlighet och att det behövs mer satsningar på infrastruktur i vår region. Det svåra är att betala den. När frågan var uppe i Sverigeförhandlingen sa alla berörda Moderatkommuner och landstinget nej till att betala sin del.
– Att Moderaterna väcker frågan nu beror mer på sjunkande opinionssiffror och att de inte vill debattera vårdkrisen i Stockholm. Vi kommer inte bygga motorvägar på bekostnad av kollektivtrafik, säger Martin Nilsson valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen
Så har undersökningen gjorts enligt Demoskop:
Undersökningen är genomförd av Demoskops och Norstats slumpmässigt telefonrekryterade webbpaneler. Målgruppen är röstberättigade i Stockholms län.
1245 intervjuer har genomförts under 12 juli till 3 augusti 2018.
Vad är din uppfattning om vart och ett av följande förslag för att öka framkomligheten i Stockholms län?
Bygga Östlig förbindelse, som knyter ihop Norra- och Södra länken för bil- och kollektivtrafik
Ej svar 3%
1 Mycket dåligt 5%
2 4%
3 22%
4 23%
5 Mycket positiv 44%
Förbjuda dieselbilar på gator i innerstaden
Ej svar 2%
1 Mycket dåligt 35%
2 21 %
3 19%
4 10%
5 Mycket positiv 13%
Höjd skatt på bensin och diesel
Ej svar 1%
1 Mycket dåligt 48%
2 16%
3 16%
4 9%
5 Mycket positiv 10%