Idag slutar Tvärbanan från Alvik vid Sickla udde i Hammarby sjöstad, men bara några hundra meter bort, i Nacka kommun, rullar Saltsjöbanan på andra spår. Men snart ska de två banorna mötas, Tvärbanan förlängs till Nacka, det har Nacka kommun och landstinget nu kommit överens om.
– Vi ser en stor finess i att förlänga Tvärbanan från Hammarby sjöstad bort till Sickla station i Nacka, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd. Det är inte mer än 600 meter, men det betyder mycket för att skapa en sammanhållen stad, mellan Hammarby sjöstad och Nackas kommande planer.
I Nacka kommun är politikerna mycket nöjda, så pass att de är med och betalar 40 miljoner kronor. Totalt ska det kosta 410 miljoner.
– Det är oerhört viktigt, nu får vi en tvärkommunikation, och minskar bilismen. Jag är jätteglad att vi har kommit så här långt nu, säger Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka. Vi bygger mycket bostäder och arbetsplatser, då måste ju infrastrukturen hänga med, de här 600 meterna gör att det blir en enkel och snabb bytespunkt mellan Nacka- och Värmdöbussar, Saltsjöbanan och nu också Tvärbanan.
Tvärbanan förlängs från hållplats Sickla udde till Saltsjöbanans Sickla station, men rälsen kopplas inte ihop, det blir en bytespunkt.
Det här påverkar inte planerna på tunnelbana till Nacka, men det är mycket längre fram i tiden. Tvärbaneförlängningen ska vara klar om tre år, och en bidragande orsak till att man beslutat förlänga Tvärbanan är för att avlasta Slussen under byggtiden. Under många år kommer bussar och tåg inte att kunna gå ända fram till Slussen.