Kunden Niklas Hagman menar att det är klockrent att privatpersoner kan dela på en bil som annars skulle stått stilla i ett garage.
– På sikt är det bättre för miljön att använda bilparken på det här sättet, säger Niklas Hagman som själv använt Uberpop både i Sverige och i flera andra europeiska länder.
Men bolaget har ju fällts i domstol för att ha bedrivit svarttaxiverksamhet?
– Jag är inte intresserad av den debatten, vanlig taxi kostar orimligt mycket medan Uperpop har en prisbild som är mer rimlig för mig.
Känner sig säker
En annan sak som är viktig, menar Niklas Hagman, är känslan av att det känns säkert att åka med bolaget.
– Eftersom både jag och föraren blir spårade med GPS under hela färden. Det känns tryggt. Dessutom är det ingen kontanthantering i bilarna och det gör det hela så enkelt och smidigt.
Förutom i Sverige har Niklas Hagman åkt med Uberpop i flera olika länder, bland annat i Polen.
– I till exempel Warszawa ställer Uberpop högre krav på bilarnas ålder än vad de vanliga taxibolagen gör. Det innebär att Ubers bilar oftare är lyxigare och nyare än de vanliga taxibilarna, säger han.