På tisdagseftermiddagen var det cirka 6 500 kunder som var drabbade av strömavbrott efter stormen Alfrida. De flesta bor i Roslagen i Norrtälje kommun.
Reparationsarbetet pågår för fullt enligt Vattenfall men riskerar att försvåras och fördröjas av svårt väderläge. På tisdagseftermiddagen väntades kraftigt snöfall och hårda vindar i det drabbade området.
Enligt Vattenfall är öarna i Roslagens skärgård extra hårt drabbade och arbetet försvåras eftersom fastlandsförbindelse saknas i många fall.
Klart först 25 januari enligt prognos
Därför flyttar man nu fram prognosen för när elen ska vara tillbaka för just de här kunderna från 10 januari till 18 till 25 januari.
På fastlandet fortsätter reparationer i det centrala elnätet som planerat och kommer att vara klart enligt prognos. Men lokala fel kan fördröja elen även för kunder på fastlandet upp till två veckor.
500 skogshuggare på plats
̶ Stormen har orsakat omfattade skador på elnätet och det har tagit tid att få hela bilden av omfattningen. Vi befinner vi oss i ett läge där vi på vissa ställen måste bygga upp elnätet helt från början och det tar tid. Vår högsta prioritet är att kunderna ska få tillbaka elen så snart som möjligt, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef, Vattenfall Eldistribution.
Personalresurser från olika delar av landet och från andra elnätsbolag har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena.
Just nu arbetar närmare 500 skogshuggare, maskinister och tekniker i Stockholms län, merparten i Roslagen.
Dessutom tillkommer också administrativa stödfunktioner, driftcentral, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar, grävmaskiner och bandvagnar, skriver Vattenfall i sitt pressmeddelande.