När ett tåg rullar in på perrongen i Älvsjö borstar Rainer Andersson bort snö och is från övervakningskamerorna. Om kameralinserna är igensnöade ser lokföraren ingenting inifrån lokförarhytten.
– Det har redan skett olyckor, säger Rainer Andersson som tidigare arbetade som tågvärd och är vice ordförande för fackförbundet Seko Pendelklubben.
I vinter ska personal på MTR stå utplacerade på olika perronger och rengöra kamerorna på pendeltågen. Detta trots att själva syftet med den nya tekniken var att automatisera det som en person tidigare varit tvungen att göra.
Pensionärer kallas in vid snöoväder
När det blir riktigt oväder och MTR:s personal inte räcker till ska pensionärer från ett bemanningsföretag hyras in för att hjälpa till.
Men det är inte bara vintertid som sikten i kamerorna kan vara dålig, berättar lokföraren Erik Baginski, som också är ledamot i ST pendeln.
– Även när det är regnigt och fuktigt väder har det varit problem, säger han.
MTR: ”Kommer inte fungera perfekt på en gång”
MTR säger att de jobbat intensivt med att förbättra tekniken, men att allt inte fungerar perfekt på en gång när det handlar om stora förändringar.
Hör MTR om vinterns lösning med borstarna i klippet nedan: