Efter skolstarten minskar antalet turister i Stockholms skärgård drastiskt. För att förlänga turistsäsongen har Stockholm Archipelago fotograferat ytterskärgården med en 360-graderskamera – så att långväga gäster ska kunna se resmålet i detalj online.
Skärgårdsturismen drar in omkring en miljard kronor under ett år och skapar drygt 900 arbetstillfällen. Om besökarna blir lika många i september som i augusti skulle det innebära ytterligare 50 miljoner kronor och ge 35 nya jobb, berättar Marie Östblom på Stockholm Archipelago.
– Målet är att locka resenärer som stannar länge och förlänga säsongen för dem som säljer boende och naturupplevelser, som kan vara fisketurer och segling, säger hon.
Utländska gäster hittar tillbaka
År 2019, innan pandemin, var andelen utländska gästnätter nära 15 procent. Två år senare hade den siffran halverats.
Under sommaren 2022 kom de långväga turisterna tillbaka. Under perioden juni till september var andelen utländska gästnätter närmare 14 procent av totalt 842 000 gästnätter, enligt statistik från Stockholm Archipelago.
Oklart hur många turister som ska lockas
Den nya marknadsföringen beräknas kosta omkring 400 000 kronor fördelat på tre år, men hur många fler turister det kan ge är ännu oklart.
– Vi vill prata om kvalitet istället för kvantitet, vi vill ha hit rätt sorts turister som söker en naturupplevelse, säger Marie Östblom.
Projektet är ett samarbete mellan de åtta skärgårdskommunerna i länet, Skärgårdsstiftelsen och Google.
Detta är Stockholm Archipelago
Ska marknadsföra och stärka näringslivet i skärgården och samverkar med Region Stockholm, Skärgårdsstiftelsen och följande kommuner:
- Nynäshamns kommun
- Haninge kommun
- Nacka kommun
- Värmdö kommun
- Vaxholms kommun
- Österåker kommun
- Norrtälje kommun
- Stockholms stad
Källa: Stockholm Archipelago