Nu får projektet ”Skolan som arena”, som drog igång för ett år sedan i Enköping och Älvkarleby, ökade anslag. Syftet är att hjälpa elever med låg skolnärvaro att inte fastna hemma, att undvika att de blir så kallade hemmasittare. Vilket man gör genom att arbeta med elverna individuellt, men även med deras familjer och hela skolkasser.
Får 3 miljoner kronor
Projektet drivs av kommunerna i samarbete med barn och ungdomspsykiatrin (BUP) i Uppsala län, och finansieras av Arvsfonden. Tack vare ökade anslag från 1,8 miljoner kronor till 3 miljoner kronor per år kommer de båda kommunerna nu att kunna anställa en socialpedagogisk resurs.
– Skolfobi, dataspel på nätterna och kränkande beteende från kamrater är några orsaker till att elever undviker skolan. Vår utvärdering visar att insatsen med en ny sorts socialpedagogiskt stöd fungerar och eleverna återkommer till skolan, säger Ola Duregård, sektionschef på barn- och ungdomspsykiatrin, i ett pressmeddelande.
Fakta
Projektet Skolan som arena har som huvudsyfte att
– Förbättra skolnärvaro och aktivt rikta insatser mot elever med hemmasittande beteende
– Systematiskt utveckla förbättringsåtgärder i skolmiljö där elevernas åsikter, kompetens och viljeyttringar tas tillvara och påverkar prioriteringar och beslut
– Stimulera och samordna förbättringsarbete i skolmiljö genom riktade kompetenshöjande insatser för elevhälsopersonal och rektorer
– Samordning av förbättringsarbete och kunskapsutbyte mellan deltagande kommuner genom projektledning och administrativt stöd
Källa: Akademiska sjukhuset