Mattias Tengwall menar att skolorna ligger olika långt fram i fråga om trygg- och säkerhetsarbetet. Foto: Privat och TT

Stora skillnader mellan skolors säkerhetsarbete

Uppdaterad
Publicerad

Skolan är enligt lag skyldig att erbjuda en trygg och säker skolmiljö. Men hur kommunerna och de enskilda skolorna lägger upp arbetet för att uppnå en sund och säker miljö varierar. Det menar säkerhetskonsulten Mattias Tengwall.

Under flera år har Mattias Tengwall besökt förskolor, skolor och företag i landet för att ge råd om säkerhetsarbetet.

– Jag har stött på många skolor där man har tagit bra initiativ, men ofta finns det brister i det systematiska säkerhetsarbetet. Den röda tråden saknas ofta, säger Mattias Tengwall.

SKOLSÄKERHET I UPPSALA

Flera aspekter påverkar

Han menar att säkerhetsläget kan se mycket olika ut på skolorna. Han understryker att varje säkerhetsinsats bör börja med en riskinventering.

– En skola kan ha ett integrerat kafé eller bibliotek, en annan kan vara helt nybyggd med ett bra skalskydd. Det är många aspekter som påverkar möjligheterna att bedriva en trygg utbildning.

Vi på SVT Uppsala har besökt skolor och testat det här med bemötandet. Om man vill få bättre koll på de som rör sig på skolan – hur kan man göra då?

– Man kan begränsa antalet in- och utgångar. Man kan ha receptionen eller expeditionen placerad så att de som sitter här har koll. Kameror är ett alternativ, och begränsa tillgången till vissa utrymmen med ett taggsystem eller id-kort på behöriga.

”Ställ frågor till okända”

Om man vill ha det så öppet som möjligt, men ändå få med säkerhetsaspekten?

– Det handlar om att all personal ställer de här frågorna till okända personer: Vem är du? Vem söker du? Hur kan jag hjälpa till? Och så ska man förstås veta vad man gör om man träffar en person som inte är behörig. Och sist men inte minst: ta upp det här regelbundet och öva sådant som kan skapa otrygghet.

Men en lärare kanske känner att det här är mer ett ordningsvaktsuppdrag, inte en pedagoggärning?

– Jag köper inte det. Arbetsmiljön skapas tillsammans. Säkerheten och tryggheten har alla ansvar för, det går inte att lägga på någon annan.

Skolverket, Arbetsmiljöverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tar upp säkerheten i skolan:

• 5 kap 3  § i skollagen så står det att ”skolmiljön ska präglas av trygghet och studiero”.

• I arbetsmiljölagen så står det att arbetet ska läggas upp på ett sätt så att det skapas en ”sund och säker miljö”.

• Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tar upp systematiskt säkerhetsarbete i skolan. Enkelt uttryckt innebär det att ta reda på skaderiskerna, åtgärda dem och följa upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SKOLSÄKERHET I UPPSALA

Mer i ämnet