Det var kommunens försäkringsbolag som tog initiativ till projektet, som har pågått sen i maj och där slutrapporteringen närmar sig. Ett incitament för försäkringsbolaget är förstås att sätta fokus på säkerhet och trygghet, inte minst mot bakgrund av att andelen stöldbegärligt gods, till exempel bärbara datorer, ökat på skolorna under senare år.
Säkerhetsarbetet har delats in i tre områden: ett socialt, ett organisatoriskt och ett tekniskt.
Ta kontakt med besökare
Anders Fridborg, säkerhetschef i Uppsala kommun, har varit med i arbetet. Han förklarar att den organisatoriska delen av säkerhetsarbetet innebär att odla en stark säkerhetskultur på en skola. Det kan handla om stärkt stöldskydd, brandskydd och att fundera över vilka dörrar som är lämpliga att ha stängda. Ordningsregler, och att det ska vara naturligt att ta kontakt med besökare, hör också hit.
De flesta skolor har redan regler och rutiner för hur man ska hantera gäster, och det är de rutinerna SVT har testat.
En annan som har varit med i projektet är Jesper Djupström, avdelningschef för pedagogiska lokaler. Han menar att den tekniska delen av säkerhetsprojektet handlar om att ha med den aspekten vid beställningar av nya skolor, och när man renoverar.
”Inte bara om lås och bom”
Vad kan det handla om?
– Det kan handla om att ha överblick över en skolgård, att det inte är prångigt inomhus och så vidare, säger Jesper Djupström.
– Social och situationell prevention handlar mycket om samverkan mellan skola, socialtjänst och polis, säger Anders Fridborg.
Vad hoppas ni att ert arbete ska ge Uppsalas skolor?
– Ökande medvetenhet, och hur man kan bygga in ökad säkerhet i framtidens och befintliga skolor, säger Jesper Djupström.
– Jag hoppas att arbetet ska bredda diskussionen om säkerhet, och att den inte bara handlar om lås och bom, säger Anders Fridborg.