– Om befälet hade sagt att vi startar inte, då hade det kunnat vara skillnad på liv och död. Det är en samhällsfara när en utryckning hindras, säger Olle Torbratt som är flygplatschef på Ärna..
Strax före klockan 10 i förmiddags blev det känt för flygplatsledningen på Ärna att en drönare siktats i luften i Gamla Uppsala. Luftrummet över flygplatsen stängdes, och polisen kontaktades för att försöka hitta rätt på de personer som styrde drönaren.
– Flygledningen bestämde enligt de rutiner vi har att nu stänger vi flygplatsen tills vi har kontroll på läget.
Helikopter fick akut larm
En av försvarsmaktens helikoptrar förhindrades från att landa på Ärna och fick i stället lämna området och vänta i luften utanför Uppsala.
Samtidigt uppstod en nödsituation. Ambulanshelikoptern, som startar från Ärna, fick ett prio 1 larm, och det område som man skulle passera var just det där drönaren setts.
– Befälet kom snabbt fram till att lyfta och gå upp på högre höjd för att känna sig säker, säger Olle Torbratt.
”Som en gevärskula”
Han konstaterar att det finns tusentals drönare i Uppsalaområdet, och att det är ett problem att många inte känner till att man måste ha tillstånd för att använda dem.
– Drönarna verkar harmlösa men motorerna består ofta av metalldelar, och den är ju som en sten. Möter den ett jetflygplan som färdas i 500 km/h blir det som en gevärskula. I värsta fall kommer den genom frontrutan och träffar piloten, eller också går den in i motorn så att den havererar.