– Det är elen som är problemet. Utan ström fungerar inte basstationerna och då går det inte att ringa, säger Peter Ekstedt, presschef på Post- och telestyrelsen.
Operatörerna har ofta batterier som reserv, men dessa räcker bara i fyra timmar.
Kravet på operatörerna, till exempel Telia och Tele2, är att det ska gå att ringa 112. Men finns inget fungerande telefonnät så blir det ändå problem.
– De kan ”låna ut” täckning till varandra, men det finns inga garantier. Det man kan göra som privatperson är däremot att testa ta ut sitt sim-kort och därefter slå 112 – ofta är kortet låst till en operatör, säger Peter Ekstedt.
”Väldigt frustrerande”
Enligt Tele2 ligger merparten av masterna i Uppsala län nere på grund av strömavbrottet. Även abonnenter i Stockholm och Norrtälje är hårt drabbade.
– Det är väldigt frustrerande för kunderna såklart, men också för oss. Dessvärre är vi beroende av att elbolagen ordnar så att elen kommer tillbaka, säger Louise Ekman, pressansvarig på Tele2.
Men kan ni inte ordna tillfälliga lösningar med till exempel elverk?
– Nej, tyvärr. Vi har batterier till masterna, men de räcker inte så länge. Vi ska också komma ihåg att det här är ett extremfall, säger Louise Ekman.
Enligt Telias pressavdelning har operatörens kunder klarat sig bra i stormens spår.
– Enligt den överblick vi har så har vi inte haft några större störningar, och vi har heller inte haft så många kunder som kontaktat oss, säger Inger Gunterberg.
Men att de inte kontaktat er kanske beror på att de inte kan ringa?
– Ja, eller så beror det på att de inte har några problem.