Tack vare en breddning av landningsbanorna 2015 kan Uppsala garnison ta emot transporter från förbandet Heavy Airlift Wing (HAW) i Ungern, där Sverige är delägare i tre plan. Och under året kommer tunga transporter, bland annat de från basen i Mali, att gå direkt till Uppsala.
– Länderna får ett antal timmar med kärrorna, och nu har Sverige bokat ett antal flygtimmar för att få hem personal och material från basen i Mali, säger Krister Olofsson, kommunikatör vid Luftstridsskolan.
– De här planen är otroligt stora, och det är svårt att få en uppfattning. På flygets dag hade vi ett C 17-plan på besök och den stationen tillhörde de mest populära.
Bas i Mali flyttas
Lördagens landning med material hänger ihop med att basen i Timbuktu, som öppnades 2014, håller på att avvecklas och ska förflyttas till Gao i östra delen av Mali.
– Uppsala flygplats kommer att fungera som nav för transporter av den här typen under året. Material som skickas till Sverige transporteras till Uppsala för inventering och sanering, säger Kristoffer Olofsson.
Hur landningen gick ser du i klippet intill.
Började byggas efter Pearl Harbour
Fraktflygplanet Globemaster började byggas efter attacken mot Pearl harbour 1941. C-17 är den tredje generationen Globemaster och började flyga på 1990-talet.
• Längd: 53 meter
• Spännvidd: 58 meter
• Höjd: 16,8 meter
• Tomvikt: 122 016 kilo
• Räckvidd med maxbränsle: 5 300 kilometer.
• Planets lastkapacitet: 77 500 kilo, vilket är 3,5 gånger mer än ursprungsversionen. Lastförmågan kan utnyttjas för transport av både stridsfordon, trupp i tryckkabin (154 soldater), sårade (36 liggande och 54 sittande), och förnödenheter vid humanitära insatser.
• Maxhastighet: 830 km/h
Källa: Försvarsmakten