Bedrägerier är en av de brottstyper som ökar mest i Sverige. I fjol gav regeringen FI i uppdrag att titta närmare på hur bankerna och betaltjänstleverantörerna arbetar för att motverka bedrägerier.
Myndigheten har bland annat granskat hur produkter och tjänster används i bedrägerier och vilka åtgärder företagen vidtar för att förhindra detta.
Mer behöver göras
I granskningen, som presenteras på fredagen, skriver FI att mer behöver göras för att öka konsumentskyddet.
– Konsumenterna får stå för en väldigt stor andel av pengarna i dag. Tidigare fick man i större utsträckning ersättning från sin bank. Men när man luras att göra transaktionen själv är det väldigt mycket svårare att få ersättning, säger Daniel Barr, generaldirektör på Finansinspektionen, till SVT.
Bedrägerier för 1,1 miljarder
I rapporten framgår det även att den typen av bedrägeri som ökar mest är när konsumenter som manipuleras av bedragare att genomföra transaktioner, det vill säga behöriga transaktioner.
Under andra halvåret 2023 rapporterades det hittills högst uppmätta beloppet för transaktioner gjorda via bedrägerier till 1,1 miljarder kronor. Totalt handlar det om 136 293 transaktioner.
SVT Uppsala har tidigare rapporterat om hur även unga utsätts för bedrägerier genom social manipulation. Läs mer om Filippa och Nathalie som blev med över 160 000 totalt – men bara där den ena fick tillbaka pengar från banken här.