Mälarbanan går i en båge från Örebro, via bland annat Enköping och Bålsta, in till Stockholm. För Bålsta- och Enköpingsbor som pendlar i endera riktningen är den ett miljövänligt alternativ till bilen.
Men tågtrafiken på Mälarbanan är utsatt för störningar när snabbare regionaltåg hamnar bakom långsammare pendeltåg, där det inte finns fyrspår in mot Stockholm.
Skjutits upp
Den sista flaskhalsen i Sundbyberg ska byggas bort. Men byggarbetet har dragits med problem och projektet har skjutits upp i omgångar.
Nyligen kom det senaste dråpslaget mot en driftsäkrare trafik på Mälarbanan – inte förrän tidigast 2028 kan bygget sätta igång. Då blir fyrspåret genom Sundbyberg klart 2042.
Fram till dess består problemen.
– Det påverkar negativt och jag tror att fler tar bilen. Det är inte hållbart för miljön, säger Catherine Öhrkvist (M), ordförande i kommunstyrelsen i Håbo.
I klippet: SVT gör ett nedslag på tågstationen i Bålsta en sen eftermiddag i januari