Till vänster kvinna. Till höger grafik som visar fyrspår under mark.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Catherine Öhrqvist (M), oroas över att Mälarbanans fyrspår skjuts upp. Foto: SVT/Trafikverket

Flaskhalsen på Mälarbanan skulle bort – blir kvar till 2042

Uppdaterad
Publicerad

Att pendla till och från Bålsta med tåg är just nu en prövning. Värre är att problemen kan hålla i sig – i flera årtionden framåt.

– Hoppet är det sista som överger en, säger pendlaren Helene Lewinsky till SVT.

Mälarbanan går i en båge från Örebro, via bland annat Enköping och Bålsta, in till Stockholm. För Bålsta- och Enköpingsbor som pendlar i endera riktningen är den ett miljövänligt alternativ till bilen.

Men tågtrafiken på Mälarbanan är utsatt för störningar när snabbare regionaltåg hamnar bakom långsammare pendeltåg, där det inte finns fyrspår in mot Stockholm.

Pendling i Uppsala län

Skjutits upp

Den sista flaskhalsen i Sundbyberg ska byggas bort. Men byggarbetet har dragits med problem och projektet har skjutits upp i omgångar.

Nyligen kom det senaste dråpslaget mot en driftsäkrare trafik på Mälarbanan – inte förrän tidigast 2028 kan bygget sätta igång. Då blir fyrspåret genom Sundbyberg klart 2042.

Fram till dess består problemen.

– Det påverkar negativt och jag tror att fler tar bilen. Det är inte hållbart för miljön, säger Catherine Öhrkvist (M), ordförande i kommunstyrelsen i Håbo.

I klippet: SVT gör ett nedslag på tågstationen i Bålsta en sen eftermiddag i januari

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pendling i Uppsala län

Mer i ämnet