Mälartåg skrivet på tåg och en kvinna

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svaret på Handelskammaren kritik: ”De spekulerar innan vi presenterat vår lösning”, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik. Foto: Niklas Björling/Fredrik Persson/TT

Mälartåg slår tillbaka mot kritiken: ”Jämför äpplen och päron”

Publicerad

En smäll på 58 miljoner kronor om året – om Mälartåg tar över efter SJ:s klassiska ”Uppsalapendel” som skrotas i december. Handelskammarens kritik mot Mälartågs punktlighet slås dock tillbaka.

– Handelskammaren spekulerar innan vi presenterat vår lösning, säger Katarina Myrberg, på Mälardalstrafik.

I augusti kom beskedet – SJ skrotar ”Uppsalapendeln” från och med i mitten av december.

Regionerna och Mälartåg står nu inför en gemensam utmaning: Att lösa situationen för de över 40 000 som dagligen pendlar sträckan Uppsala-Stockholm.

Pendling i Uppsala län

– Vi fick veta detta med kort varsel, normalt sett ska en sådan här process ta tre år, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik.

SJ har hänvisat beslutet till ekonomiska skäl – under de senaste åren har det statliga bolaget gått tiotals miljoner back årligen. Mälartåg ägs av regionerna i Mälardalen och får skattefinansierade medel, medan SJ bedrivs på kommersiella villkor.

Är det rimligt att med skattefinansierade medel konkurrera ut SJ som har bättre punktlighet?

– Vi delar inte den bilden med SJ och hade gärna sett att vi kunde fortsätta köra trafiken sida vid sida, för resenärernas skull, säger Katarina Myrberg.

Stor ekonomisk förlust

Stockholms Handelskammare presenterade nyligen en analys som visar att nedläggningen av ”Uppsalapendeln” troligtvis kommer att få stora samhällsekonomiska konsekvenser. Ersätts inte tågen kommer det att kosta 168 miljoner kronor, enligt analysen.

Ett annat scenario är att Mälartåg tar över tågtrafiken på sträckan Uppsala-Stockholm. Enligt handelskammarens så skulle det innebära en årlig förlust på cirka 58 miljoner kronor på grund av Mälartågs dåliga punktlighet.

– Det går inte att jämföra SJ och Mälartåg på sträckan Uppsala-Stockholm då vi kör en längre sträcka vilket leder till sämre punktlighet. På våra kortare sträckor har vi högre punktlighet, säger Katarina Myrberg.

Innebär det att ni kan komma att köra kortare sträckor i vinter för högre punktlighet?

– Vi pusslar på det sista på vår lösning som vi kommer att presentera inom kort, säger Katarina Myrberg.

Tågavgångar 2023 på sträckan Uppsala-Stockholm

Mälartåg

Mälartåg hade sämst punktlighet jämfört med SJ och SL under 2023. Nära 60 procent av Mälartågs avgångar var i tid.

Under 2023 hade Mälartåg 4016 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 2370 avgångar i tid medan 1247 avgångar var försenade och 399 tåg var inställda.

SJ

Strax över 70 procent av SJ:s avgångar var i tid i fjol.

Under 2023 hade SJ 2259 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 1624 avgångar i tid medan 498 var försenade och 137 tåg var inställda.

SL

Bland SL:s avgångar var strax över 77 procent i tid under 2023.

SL hade 6024 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 4658 avgångar i tid medan 1065 var försenade och 301 tåg var inställda.

Källa: Tydal Systems och Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pendling i Uppsala län

Mer i ämnet