Hur man än vrider och vänder på det så kommer SJ:s nedläggning av ”Uppsalapendeln” inte bara slå mot pendlarna – utan även mot samhället i stort.
Det menar Stockholms Handelskammare som analyserat de kommande förändringarna – både när det gäller turtäthet och punktlighet och dess effekter.
– Hur det än blir så kommer folk få stå längre och vänta på tågen, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare.
Varför lägger SJ ned Uppsalapendeln?
Två scenarier
Sammanlagt så räknar Stockholms handelskammare att samhällsförlusterna skulle bli så mycket som 168 miljoner kronor per år om SJ-tågen inte ersätts.
Ett alternativt scenario handelskammaren räknat på är att Mälartåg, som redan trafikerar sträckan, utökar sina trafik och tar över efter SJ. Något som regionrådet Jenny Lundström öppnade upp för i en intervju förra veckan.
– De samhällsekonomiska förlusterna skulle förvisso begränsas. Men vi ser ändå att det innebär en årlig förlust på 58 miljoner kronor då Mälartåg har sämre punktlighet än SJ, säger Carl Bergkvist.
Tågavgångar 2023 på sträckan Uppsala-Stockholm
Mälartåg
Mälartåg hade sämst punktlighet jämfört med SJ och SL under 2023. Nära 60 procent av Mälartågs avgångar var i tid.
Under 2023 hade Mälartåg 4016 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 2370 avgångar i tid medan 1247 avgångar var försenade och 399 tåg var inställda.
SJ
Strax över 70 procent av SJ:s avgångar var i tid i fjol.
Under 2023 hade SJ 2259 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 1624 avgångar i tid medan 498 var försenade och 137 tåg var inställda.
SL
Bland SL:s avgångar var strax över 77 procent i tid under 2023.
SL hade 6024 planerade avgångar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Av de var 4658 avgångar i tid medan 1065 var försenade och 301 tåg var inställda.
Källa: Tydal Systems och Trafikverket