– Vi är ledsna och besvikna. Det går jättemycket energi åt det och tid från familjen. Klart att det påverkar sömn när man sitter med den ångesten och stressen, säger Ville Lekholm vars hus drabbats av två vattenskador och flera läckor.
Listan över deras felanmälningar har blivit lång och berör alltifrån belysning till materialval. Både Ville Lekholm och grannarna Eric Halling samt Vahid Reyhani upplever dessutom att de blir dåligt bemötta av byggföretaget Besqab när de framför sina problem, samt att flera fel inte åtgärdats.
– Det blir alltid jättesvårt när man inte känner sig lyssnad på som konsument. Jag kan bara ge råd att alltid försöka vara saklig i diskussionerna och försöka få till en dialog, för det är jätteviktigt att företaget svarar i sådana här situationer, säger Malin Thonäng som är konsumentrådgivare i Uppsala kommun.
Men från Besqabs sida håller man inte med om att kommunikationen brustit.
– Det är tråkigt att de tycker så. Vi har haft mycket kontakt med dem, personliga möten vid flera tillfällen, mejl och sms. Vi har byggt många hus under årens lopp och har generellt sett väldigt nöjda kunder, säger Staffan Grundmark som är chef för bostadsproduktionen på Besqab.
Kan ta in en överbesiktningsman
Han säger att man just nu är i färd med att åtgärda alla problem efter att slutbesiktningen gjordes i mars. Och är kunderna inte nöjda med besiktningsmannen finns möjlighet att ta in en överbesiktningsman.
– Vi kommer se till att få felen fixade för vi har inte råd att ha huset som det ser ut nu. Den dagen vi säljer måste det vara löst, säger Ville Lekholm.
Utöver de tio år som företaget är skyldiga att åtgärda konstruktionsfel har Besqab som kompensation för dessa kunder även förlängt garantin man har som konsument under de två första åren till tre år.
I klippet: Titta in i ett av husen som haft flera vattenskador och hör Besqabs svar på de boendes upplevelser.