I klippet: Hör egenföretagarnas oro inför kommande tid, och Erik Pellings (S) svar.
I onsdags gick bommarna vid tågspåren ned för sista gången och gång- och cykelvägar leddes om. Detta innebär att man tvingas runda tågspåren för att ta sig mellan exempelvis Höganäs och centrum.
Under bygget är järnvägskorsningarna avstängda, vilket stoppar flödet av människor som passerar verksamheter på bland annat S:t Persgatan.
– Det har gått två timmar sedan jag öppnade butiken, och du är den första som kommer in. Det är illa. Det brukar inte vara så, säger Majid Izadian, ägare av cykelbutiken Pedrams cykel.
I somras försvann parkeringsplatser intill järnvägskorsningen, vilket gjorde det svårare för kunder att besöka Mahmoud Rahmans frisörsalong Nystil. Han hade önskat stöd från kommunen.
– Kunder avbokar i sista sekund för att de inte lyckas hitta parkering, och nu stängs vägen av. Vi förlorar mycket pengar, säger han.
Kommunikation en utmaning
När SVT var på plats vid stängningen av bommarna stannade många förvånade till.
– Detta visste jag inte om förrän nu, säger Uppsalabon Emelie Olofsson, och kollar ner på informationsbladet som hon har i händerna.
Trafikverket har tillsammans med Uppsala kommun arbetat på olika sätt för att nå ut med informationen om ombyggnationen och förbereda invånarna för omställningen.
– Det är svårt att nå ut med information i och med att målgruppen är så otroligt bred, säger Charlii Enström, projektledare på Trafikverket.