Man framför tågspår

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En miljardinvestering, tre tunnlar – och mindre spårspring. Så ska tågen gå med färre problem till och från Uppsala. Foto: David Rydell/SVT

Tre nya tunnlar ska minska tågförseningarna

Uppdaterad
Publicerad

Signalfel, fordonsbrist, rälsbrott, brist på lokförare. Vinterns problem har varit många på tågsträckan mellan Uppsala och Stockholm. Men det finns ytterligare ett problem som nu ska åtgärdas – med en miljardinvestering och tre tunnlar.

2023 var ett tufft år för pendlare till och från Uppsala. SVT har bland annat rapporterat att hälften av alla tåg som avgick från Uppsala var försenade förra året.

Problemen fortsatte även i januari där tågstörningarna på sträckan Uppsala-Stockholm hade 98 förseningstimmar under två veckor.

Det har bland annat lett till att SJ:s vd, Monica Lingegård, under onsdagen bett kunderna om ursäkt.

Uppsala Centralstation är den stationen som totalt sett har näst flest anmälda personolyckor, tillbud och avvikelser under perioden 2017–2022. Endast Örebro Centralstation har fler anmälningar. Foto: SVT Grafik

Uppsala – näst värst i Sverige

Bland problemen som drabbat sträckan Uppsala-Stockholm nämns signalfel, fordonsbrist och brist på lokförare. Men det finns även ett annat problem som orsakar flera störningar i tågtrafiken: Spårspring. Det vill säga att obehöriga tar sig in på spårområdet.

Statistik från Trafikverket som SVT Uppsala tagit del av visar att spårspringet orsakat 453 förseningstimmar i Uppsala under perioden 2019-2022. Foto: SVT grafik

Lösningen handlar bland annat om en miljardinvestering i tre tunnlar i stället för plankorsningar vid spåret genom Uppsala.

Två av tunnlarna, S:t Per- och S:t Olofgatan planeras vara klara 2028 medan den tredje tunnel vid Vimpelgatan beräknas vara klar 2033. Utöver det uppger Trafikverket även att fyrspåret, som ska stå klart 2034, kommer att hjälpa kontinuiteten på sträckan.

Det är ju lösningar som ligger långt fram i tiden. Det hjälper ju inte pendlare här och nu?

– Det viktigaste vi kan göra är att ha en nära dialog med tågoperatörerna. Vi tror även att våran driftentreprenör som ska ta hand om felet ska få rätt förutsättningar och det tycker vi att de har nu, säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.

I klippet: ”Då stoppar vi trafiken – upplevelsen blir att järnvägen är opålitlig” – hör Rami Yones om hur spårspringet påverkar tågtrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pendling i Uppsala län

Mer i ämnet