2023 var ett tufft år för pendlare till och från Uppsala. SVT har bland annat rapporterat att hälften av alla tåg som avgick från Uppsala var försenade förra året.
Problemen fortsatte även i januari där tågstörningarna på sträckan Uppsala-Stockholm hade 98 förseningstimmar under två veckor.
Det har bland annat lett till att SJ:s vd, Monica Lingegård, under onsdagen bett kunderna om ursäkt.
Uppsala – näst värst i Sverige
Bland problemen som drabbat sträckan Uppsala-Stockholm nämns signalfel, fordonsbrist och brist på lokförare. Men det finns även ett annat problem som orsakar flera störningar i tågtrafiken: Spårspring. Det vill säga att obehöriga tar sig in på spårområdet.
Lösningen handlar bland annat om en miljardinvestering i tre tunnlar i stället för plankorsningar vid spåret genom Uppsala.
Två av tunnlarna, S:t Per- och S:t Olofgatan planeras vara klara 2028 medan den tredje tunnel vid Vimpelgatan beräknas vara klar 2033. Utöver det uppger Trafikverket även att fyrspåret, som ska stå klart 2034, kommer att hjälpa kontinuiteten på sträckan.
Det är ju lösningar som ligger långt fram i tiden. Det hjälper ju inte pendlare här och nu?
– Det viktigaste vi kan göra är att ha en nära dialog med tågoperatörerna. Vi tror även att våran driftentreprenör som ska ta hand om felet ska få rätt förutsättningar och det tycker vi att de har nu, säger Rami Yones, regiondirektör på Trafikverket.
I klippet: ”Då stoppar vi trafiken – upplevelsen blir att järnvägen är opålitlig” – hör Rami Yones om hur spårspringet påverkar tågtrafiken.