Av de totalt 40 071 tåg som avgick från Uppsala C, via antingen fjärr-, pendel-, region-, eller snabbtåg, hade endast 49 procent ankommit i tid till Stockholm C under hela 2023.
Bland de tåg som avgick från Stockholm C och ankommit till Uppsala C var motsvarande siffra 56 procent.
Orsakerna bakom de försenade tågen är flera, enligt Rami Yones som är regional direktör på Trafikverket.
Det handlar bland annat om växel- och signalfel, ihållande kyla, brist på lokförare och annan underbemanning.
– Just nu upprätthåller vi inte en tillgänglighet som är acceptabel. Vi har god finansiering av underhållsmedel för järnvägen, så det är inte det att vi inte har haft råd. Det handlar om bristande kapacitet, säger han.
Avgörande för arbetsmarknaden
Tillförlitligheten för tågtrafiken är avgörande för arbetsmarknaden i Stockholm och Uppsala, menar Rami Yones.
– Vi är väldigt bekymrade då det är ett intensivt arbetspendlingsstråk. Människor som ska resa till sin arbetsplats eller skola måste kunna lita på att tåget går. Så har det inte varit.
Problemen med punktlighet är svårlösta.
– Vi har ett pågående enormt projekt i Stockholm och Uppsala där vi ska bygga två nya spår för att öka kapaciteten. Men det här ligger långt framåt efter 2030, säger Rami Yones.
Vad har du att säga till pendlarna?
– Man ska inte förminska det här, men håll ut. Vi förstår att det här påverkar förtroendet för järnvägen.