I torsdags skulle Måns Högström, som har nedsatt syn, beställa färdtjänst för att ta sig från Mikaelsgården till sitt hem i Salabacke. När han som vanligt skulle boka en bil via sin app, fick han beskedet att det inte fanns några lediga tider.
– När jag ringde till beställningsscentralen berättade de att anledningen var att det saknades omkring 20 till 30 bilar och att de inte kunde göra något.
I facebook-gruppen Uppsala Färdtjänstforum uttrycker många sina klagomål.
”Sitter och är trött på färdtjänst. I dag när jag satt och väntade på taxin fick jag ett sms om att det inte fanns någon taxi som kunde hämta mig.”, skriver en person.
”Jag kunde inte komma hem i dag för att de hade problem med centralen och skicka ut taxibilar så jag bor hos en vän i natt.”, skriver en annan.
”Något måste göras”
Måns Högström är administratör för gruppen.
– De senaste dagarna har vi fått fler och fler medlemmar, vilket tyder på att många påverkas och något måste göras, säger Måns Högström.
Du har kontaktat färdtjänsten för att påpeka problemen, vad har de sagt?
– Jag har pratat med kvalitetsansvarig på färdtjänsten som sade att de inte kan garantera att alla bokningar som görs går igenom, och att de inte kan erbjuda kompensation för privat taxi.
Hur känner du nu?
– Jag blir arg. Färdtjänsten ska jämställas med kollektivtrafiken. Skulle det vara problem med bussarna på samma sätt skulle det garanterat behandlas annorlunda, säger Måns Högström.