I maj undertecknade Uppsala kommun ett nytt avtal med leverantörer av färdtjänst, daglig verksamhet och skolskjuts.
I upphandlingen ställde kommunen särskilt höga krav på miljöanpassning och trygghet för resenärerna.
Enligt Rickard Malmström (MP), ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala kommun, beror de problem som nu uppstått på att kommunen anlitat en aktör som inte lever upp till sitt uppdrag.
– Situationen är bedrövlig. Vi försöker lösa problemet så gott det går med hjälp från andra aktörer.
Varför lever inte den aktör som kommunen anlitat upp till kraven?
– Kapacitetsbrist. Det handlar om att ett bolag som inte har tillräckligt med bilar.
Vad gör kommunen för att ställa krav på aktören?
– Vi har blivit lovade att de skulle ha fordon som skulle rulla, vilket de inte har. De ska ställas till svars.
Vad ska de personer som är beroende av färdtjänst göra?
– Jag tycker att de drabbade ska kräva att kommunen löser problemet.
Men känner inte du ett ansvar?
– Jo det är klart jag gör, vi har ansvaret emot medborgarna. Det är ett katastrofalt läge, säger Rickard Malmström (MP).
Även skolskjutsen i Uppsala har drabbats av liknande problem. Det beror på att uppdraget för skolskjuts och färdtjänst har samordnats som ett resultat av den nya upphandlingen.