23 km spår ska byggas mellan Uppsala centralstation och länsgränsen mot Stockholm. Utbyggnaden genomförs i två sektioner.
De nya spåren mellan Uppsala C och södra Bergsbrunna har sedan tidigare beslutats att gå längs med de befintliga spåren. När det gäller de nya spåren förbi Knivsta kommun så har tre förslag varit aktuella.
Två av förslagen var att lägga de nya spåren utanför centrala Knivsta, långt ifrån stationen. Det tredje förslaget som nu beslutats är att bredda den befintliga järnvägen och bygga ut från två till fyra spår.
Synpunkter från allmänheten
Trafikverket har tagit in synpunkter från allmänheten och boende i Knivsta. Dessutom har en genomgång av marken och miljöpåverkan undersökts när de olika alternativen tagits fram.
Två nya stationer
Enligt Trafikverket kommer utbyggnaden att göra att fler tåg kan gå mellan Uppsala och Stockholm och att trafiken kan bli punktligare. SL-pendeln kommer kunna köra på egna spår och de snabbare regionaltågen kan passera på spåren bredvid.
I samband med utbyggnaden så kommer två nya stationer att byggas längs sträckan Uppsala – Knivsta. En station i Bergsbrunna och en i Alsike.
Bygget av de nya spåren förbi Knivsta kommer tidigast att sätta igång 2028 där planen är att öppna spåren för trafik under 2034.