Två personer i reflexjackor står på en järnvägsplattform. Den ena har en grön och svart jacka, medan den andra har en gul och blå jacka. Bakom dem vajar en röd flagga med en logotyp. I bakgrunden syns träd och en järnväg. Atmosfären verkar vara lugn, och det är dagsljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: Hör Trafikverkets regionala direktör Rami Yones om varför man valt bygga längs befintlig järnväg. Foto: Kristian Östlund

Här dras de nya spåren förbi Knivsta

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket presenterade under torsdagen var de nya spåren förbi Knivsta ska dras. Två nya spår kommer att byggas längs den befintliga järnvägen i samband med dragningen av fyrspår, vilket innebär att tågen kommer att fortsätta att gå genom Knivsta.

23 km spår ska byggas mellan Uppsala centralstation och länsgränsen mot Stockholm. Utbyggnaden genomförs i två sektioner.

De nya spåren mellan Uppsala C och södra Bergsbrunna har sedan tidigare beslutats att gå längs med de befintliga spåren. När det gäller de nya spåren förbi Knivsta kommun så har tre förslag varit aktuella.

Två av förslagen var att lägga de nya spåren utanför centrala Knivsta, långt ifrån stationen. Det tredje förslaget som nu beslutats är att bredda den befintliga järnvägen och bygga ut från två till fyra spår.

Synpunkter från allmänheten

Trafikverket har tagit in synpunkter från allmänheten och boende i Knivsta. Dessutom har en genomgång av marken och miljöpåverkan undersökts när de olika alternativen tagits fram.

Två nya stationer

Enligt Trafikverket kommer utbyggnaden att göra att fler tåg kan gå mellan Uppsala och Stockholm och att trafiken kan bli punktligare. SL-pendeln kommer kunna köra på egna spår och de snabbare regionaltågen kan passera på spåren bredvid.

I samband med utbyggnaden så kommer två nya stationer att byggas längs sträckan Uppsala – Knivsta. En station i Bergsbrunna och en i Alsike.

Bygget av de nya spåren förbi Knivsta kommer tidigast att sätta igång 2028 där planen är att öppna spåren för trafik under 2034.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.