Kritikerstormen har den senaste tiden varit kraftig mot ett företag som erbjuder en bilvärderingstjänst på nätet. Så här skriver fyra personer:
”Företaget berättar inte någonstans på hemsidan att deras tjänst kostar.”
”Jag anser att informationen är vilseledande.”
”Plötsligt skickar de en faktura på 1 995 kronor. Det här är inte rätt.”
”Först i avtalvillkorens 4:e paragraf går det att läsa sig till att priset är 1 995 kronor.”
Jag heter XXXX XXXX och har råkat ut för följande bedrägeri.”
– Antalet anmälningar talar sitt tydliga språk – kunderna känner sig lurade och jag förstår dem, säger Malin Thonäng, konsumentvägledare vid Konsument Uppsala.
Att erbjuda en tjänst och inte tydligt tala om vad det kostar – det är inte okej, anser hon.
– Det är en liten insats som företaget gör, till ett mycket högt pris. Och man har inte varit transparent med vad det kostar, säger hon.
Konsumenterna har varit förvånade
Hon betonar att sedan det aktuella företaget satt ut en prisskylt under beskrivningen av tjänsten, är det är i sin ordning.
– Att ta ett högt pris för en tjänst som av allt att döma är automatiserad är inte olagligt i sig.
Hur har de som vänt sig till er reagerat?
– Med stor förvåning.
Problemet är, menar Malin Thonäng, att den tydliga prisuppgiften tillkommit efter masskritiken.
Vad tycker du att man som konsument ska göra om man köpt tjänsten innan företaget blev mer transparent?
– Bestrida fakturan, för det här har inte gått sjyst till. Företaget måste informera.
Kan du se några förmildrande omständigheter från företagets sida?
– Nej.
Men prisuppgiften finns i avtalet som man får fram via länken?
– Ingenstans framkommer det att det kostar.
Efter att SVT hört av sig till företaget har hemsidan med tjänsten plockats bort.
Klippet: Här är företagets upplägg som fått konsumenter att rasa.
Rättelse till videon: Mannen bakom företaget har statliga skulder på 140 000 kronor, där skatteskulder är en del.