Julhandeln är i gång – med utlovade stora reor under Black friday. Då är det läge att fundera över vad vi köper, menar Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi vid Uppsala universitet med fokus på konsumtion.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Begärskonsumtion är jättevanligt i dag”. Hör konsumtionsforskaren Katarina Graffmans tips om hur konsumenter kan tänka kring sina köpvanor. Hon är doktor i kulturantropologi vid Uppsala universitet med fokus på konsumtion. Foto: Fredrik Samuelson/SVT

Konsumtionsforskaren om Black friday: ”Fundera om du behöver prylen”

Uppdaterad
Publicerad

Julhandeln är i gång – med stora utlovade reor under Black friday.

Då är det läge att fundera över vad vi köper, menar konsumtionsforskaren Katarina Graffman vid Uppsala universitet.

– Det är lätt att spontanhandla, för vi matas hela tiden med massa reklambudskap.

I fjol landade försäljningen under Black week på 8,7 miljarder kronor. I år förväntas siffran bli 9,7 miljarder, enligt branschorganisationen Svensk handel. En orsak de uppger är årets räntesänkningar.

Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi vid Uppsala universitet med fokus på konsumtion, vill att vi funderar över våra köpvanor.

– Fråga dig: Behöver du verkligen prylen eller är det mer ett begär, en snabb kick, som sen snabbt går över?

”Känsligt att prata om konsumtion”

Black friday är ursprungligen en amerikansk tradition med stora shoppingrabatter efter deras helg Thanksgiving. Numera pågår rean en hel vecka, Black week.

Vad säger du dem som avfärdar din kritik mot överkonsumtion som klassisk kritik mot materialism?

– Det är känsligt att prata om konsumtion för vi älskar att konsumera. Vi har alltid uttryckt status och identitet med prylar och det är inget fel med det. Det som jag pratar om är överkonsumtion – att vi i dag handlar saker som vi kanske inte behöver, säger Katarina Graffman.

– Gåvor har alltid varit viktigt för människan och jag tycker absolut att man ska ge gåvor om man känner att man vill ge. Men man ska fundera på om man ger en gåva för att man verkligen vill eller för att man känner ett krav.

Konsumentverket: Se upp med fejkreor

• Sedan två år måste butiker redovisa det lägsta priset en reavara haft de senaste 30 dagarna. Ändringen ska stävja att företag höjer priserna på sina produkter innan man annonserar att det är rea. Men enligt prisjämföringssajten Prisjakt kan butiker i stället höja priserna tidigare än 30 dagar tillbaka, och undgår på så vis kravet att redovisa det lägsta priset varan haft.

• Det bekräftas av Konsumentverket, som i sin granskning av e-handeln i fjol såg att 59 procent av alla granskade prissänkta produkter inte angav korrekt tidigare pris. Konsumentverket fortsätter tillsynen under hösten.

Kunderna om Black Friday

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.