Anhöriga slår larm – äldre i Håbo blev utan mat och medicin

Uppdaterad
Publicerad

Anhöriga till äldre i Håbo har i flera månader larmat om allvarliga brister sedan kommunen tog över hemtjänsten från en privat aktör. Bland annat ska brukare ha fått fel medicinering, blivit utan mat och levt i smuts i flera dagar.

– Våra äldre är i livsfara, säger Eva-Lena Andersson vars mamma är en av de drabbade.

Det var i våras som hemtjänstföretaget Buurtzorg sa upp sitt avtal med Håbo kommun, vilket ledde till att ett 130-tal brukare tvingades byta till kommunens hemtjänst.

Då började problemen, enligt Bålstabon Eva-Lena Andersson. Hennes mamma Britts lägenhet städades inte på flera veckor. Medicinering ska ha glömts bort och vid ett tillfälle sattes mammans löständer in upp och ned i munnen.

Val 2022

– Mamma ringde och grät, hon var väldigt ledsen och förtvivlad att hon inte fick hjälp, berättar Eva-Lena Andersson.

Krismöten på kommunhuset

Eva-Lena tänker nu anmäla bristerna till IVO. Hon säger att kommunen uppmärksammats på problemet flera gånger under våren, men att situationen ändå inte blivit bättre.

Bland annat hölls två möten på kommunhuset i juni där chefer på socialförvaltningen konfronterades av upprörda anhöriga. SVT:s granskning visar också att kommunen fått in 18 skriftliga klagomål sedan i maj.

Missade frukost, lunch och middag

Systrarna Nadja och Nina Eklöw har redan anmält kommunen till IVO. Deras pappa Göran tvingades byta hemtjänst i april och kort därefter hittade de honom nedkissad i sin rullstol. Hans bostad var ostädad med spår av avföring på golv och väggar, och medicin låg utslängd här och var.

Foto: Privat

Enligt systrarna har Göran inte heller fått frukost, lunch eller middag de dagar som han inte ätit på kommunens dagverksamhet – och har därför rasat i vikt.

– Det är fruktansvärt, säger Nadja Eklöw.

Foto: Privat

”Självklart inte bra”

Sofia Claesson, avdelningschef för hemtjänst och personlig assistans på Håbo kommun, förklarar att det har varit svårt att rekrytera tillräckligt mycket personal på kort tid.

– Vi tycker självklart inte att det är bra. Men vi rekryterar hela tiden, vi har startat ett journummer så att man alltid kan få tag på oss och vi har skapat grupper som levererar mat, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet