Snittbetyget bland de som kommit in på grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet har sjunkit med 1 meritpoäng de senaste tio åren. Och cirka 45 procent av de som börjar på programmen hoppar av.
– Det är ju inte en lätt utbildning. Bara för att det är lätt att komma in så är det inte lätt att komma ut på andra sidan, säger Åsa af Geijerstam, prodekan och programansvarig för lärarprogrammen på Uppsala universitet vid Uppsala universitet.
Vore det inte bättre att ta in färre som klarar av utbildningen?
– Sedan ungefär 2015 har regeringen byggt ut lärarprogrammen över hela landet. För att få fler lärare i skolan så har man anvisat fler studieplatser men vi har inte fått fler sökande.
I klippet: Hör svaret på varför antagningspoängen sjunkit på lärarprogrammen.
Antagning till grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet
Meritvärden är ett sätt att sammanställa poäng från tidigare utbildningsresultat. Det kan till exempel vara betyg från gymnasiet, resultat på högskoleprovet eller omdöme från folkhögskola. Det är meritvärden som avgör om man kommer in på en högskole- och universitetsutbildning.
Snittbetyget bland de som läser grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet har sjunkit med 1 meritpoäng de senaste tio åren (1,56 sedan HT2014).
Medelmeritvärdet bland de antagna i urval 2 HT2015: 15,05 Medelmeritvärdet bland de antagna i urval 2 HT2024: 14,05
Källa: Uppsala universitet, studera.nu