I bilden ses ett klassrum där en lärare står framför elever som sitter vid sina bänkar. Läraren är fokuserad på att undervisa, medan eleverna är vända mot honom. Till höger står en kvinna framför en bakgrund i en studio.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör projektledaren Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet, berätta om forskningen kring lärarbristen och om vad hon tror är anledningen till att söktrycket på lärarutbildningen på Mittuniversitetet inte minskat så mycket. Foto: Tiffany Lind/SVT

Tre frågor om: Vad säger forskaren om lärarbristen?

Publicerad

Lärarbristen är allvarlig och därför ska nu forskare på både Mittuniversitetet och två lärosäten i Norge försöka hitta lösningar på problemet.

– Det börjar bli bråttom att hitta lösningar, men att utbilda morgondagens lärare är en fråga som sträcker sig bortom statistik och siffror, säger Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.

Det råder stor brist på lärare och allt färre söker till lärarutbildningar i landet. På Mittuniversitetet har antalet ansökningar minskat med elva procent de senaste tio åren.

Nu ska forskningsprojektet ”Lärare utan gränser” försöka hitta lösningar på lärarbristen samt skapa olika samverkansarenor mellan skolaktörer mellan län i Sverige och gränsen till Norge.

Allt färre vill bli lärare

– Vi har en idé om att man kan jobba i båda länderna och gå över gränsen och göra en stark region, säger projektledaren Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.

12,5 miljoner kronor till projektet

Projektet, som är ett samarbete mellan forskare på Mittuniversitetet och två lärosäten i Norge, kommer pågå under 2024-2026 och har fått cirka 12,5 miljoner svenska kronor i så kallat Interreg-medel, som är pengar från EU-fonder.

Forskarna ska bland annat analysera data över hur lärarbristen sett ut och utvecklats under 2000-talet och hur den kan komma att utvecklas framöver. Fokus är på området ”Nordens gröna bälte”, som sträcker sig från Tröndelag, via Jämtlands län till Västernorrland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Allt färre vill bli lärare

Mer i ämnet