Två kvinnor står bredvid varandra inomhus, med en modern och ljus bakgrund i Mittuniversitetets lokaler i Sundsvall. Den vänstra personen bär en grön topp, medan den högra har på sig en vit skjorta. Båda ser mot kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så tänker Tilda Lennartsson och Vilda Cilgin, andraårsstudenter på grundskollärarutbildningen vid Mittuniversitetet, om minskningen och varför de valde läraryrket. Foto: Tiffany Lind/SVT

Hade en tuff skolgång – nu pluggar Tilda och Vilda till lärare i Sundsvall

Publicerad

Allt färre studerar till grundskollärare i landet.

På Mittuniversitetet har antalet ansökningar till grundskollärarprogrammet minskat med 11 procent de senaste tio åren, visar SVT:s kartläggning.

– Jag tror det är för att det är allt sämre arbetsförhållanden idag, säger lärarstudenten Tilda Lennartsson.

Antalet ansökningar till programmen för att bli grundskollärare för förskoleklass till årskurs 3 och för årskurs 4-6, har minskat med nästan 40 procent i landet, om man jämför antalet ansökningar höstterminen 2015 med höstterminen 2024. Det visar siffror från berörda universitet och högskolor, samt Universitets- och högskolerådet som SVT Nyheter tagit del av.

”Oerhört problematiskt”

På Mittuniversitetet har antalet ansökningar minskat med 11 procent.

Allt färre vill bli lärare

– Det är ju oerhört problematiskt, men det är en komplex fråga. Skola och utbildning är oerhört viktigt, men kan inte ensamt bära och hantera dagens samhällsutmaningar. Det är ett enormt tryck på lärare idag tänker jag, säger Linda Wilhelmsson, programansvarig för Grundlärare åk 4-6, och lektor i pedagogik på Mittuniversitetet.

Valde yrket trots tuffa skolår

Både Tilda Lennartsson, 21 år, och Vilda Cilgin, 22 år, hade några tuffa år under skolgången. Det är också är en av orsakerna till varför Tilda vill studera till grundskollärare.

– Jag vill inte ge någon annan elev den upplevelsen jag fick, säger hon.

Självklart val för Tilda och Vilda

För Tilda blev grundlärarutbildningen på Mittuniversitetet det självklara valet tack vare det flexibla upplägget med distansstudier kombinerat med ”inneveckor” på universitetet.

– Det passade mig perfekt eftersom jag kan anpassa studierna efter mitt liv och samtidigt få personliga möten med både klasskamrater och lärare, säger hon.

Klasskamraten Vilda Cilgin instämmer.

– Jag tycker miljön gör det väldigt tryggt och den sociala gemenskapen fick mig att sträva till att plugga just på Mittuniversitetet, säger hon.

Sänkta krav för intagning

Samtidigt som intresset har minskat har det också blivit lättare att komma in på utbildningarna. På Mittuniversitetet har medelmeritvärdet bland de som läser grundlärarprogrammet sjunkit från 16,16 höstterminen 2015, till 14,34 år 2024. Vilket är ett av de större tappen i landet. Regeringens utredare vill nu skärpa antagningskraven.

Ansökningarna till lärarprogrammet i siffror

  1. Karlstads universitet: -70 procent
  2. Högskolan i Borås: -61 procent
  3. Mälardalens högskola: -59 procent
  4. Linnéuniversitetet: -50 procent
  5. Högskolan Kristianstad: -46 procent
  6. Högskolan Väst: -44 procent
  7. Umeå universitet: -43 procent
  8. Uppsala universitet: -42 procent
  9. Stockholms universitet: -42 procent
  10. Göteborgs universitet: -38 procent
  11. Linköpings universitet: -38 procent
  12. Högskolan i Gävle: -37 procent
  13. Luleå tekniska universitet: -36 procent
  14. Örebro universitet: -34 procent
  15. Jönköping university: -28 procent
  16. Högskolan i Halmstad: -23 procent
  17. Mittuniversitetet: -11 procent
  18. Malmö universitet: -10 procent
  19. Högskolan Dalarna: + 14 procent

Siffrorna visar skillnaden i andelen ansökningar till grundlärarprogrammen/utbildningarna med inriktning Grundskollärare för förskoleklass till årskurs 3 samt inriktning Grundskollärare för årskurs 4-6, höstterminen 2015 jämfört med höstterminen 2024. En sökande kan söka till flera utbildningar.

Källor: Universiteten, högskolorna och Universitets- och högskolerådet, UHR

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Allt färre vill bli lärare

Mer i ämnet