I coronatider är det fler som jobbar hemma. Dessutom sker sedan en tid tillbaka påstigningen via bussarnas bakdörrar. Det innebär att det inte sker någon kontinuerlig biljettkontroll och att fler åker kollektivtrafik utan giltig biljett. Det här ger UL en miljonsmäll – varje dag. Något som UNT var först med att rapportera om.
– Vi vill ju behålla kollektivtrafiken för alla som behöver använda den, men då måste de också betala, säger Helena Klange, presschef för UL.
Kommer det att leda till fler biljettkontroller?
– Nej. Vi har ingen plan på att öka kontrollerna. Vi har ju de kontrollerna som vi alltid har ute i trafiken.
Nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten
Under onsdagen gick Folkhälsomyndigheten ut med riktlinjer till kollektivtrafikens operatörer om att minska trängseln.
– Vi har inte samma trängsel i Uppsala som i Stockholm. De flesta bussar är inte trånga eftersom det är färre som åker. Är det några bussar som vi måste förändra, så är det enklaste lösningen att begränsa antalet resenärer på bussen, säger Helena Klange.
”Viktigast att upprätthålla trafiken”
Från Region Uppsalas sida tycker man att det viktigaste är att trafiken fortsätter att vara i gång.
– Utvecklingen är naturlig eftersom resandet har gått ner. Det som är viktigt för oss är att man upprätthåller trafiken i så hög utsträckning som det är möjligt, för att vi ska slippa trängsel. Sen vill jag bara vädja till dem som använder trafiken att göra rätt för sig och betala, säger Johan Örjes (C), ordförande för trafik- och samhällsutvecklingsnämnden på Region Uppsala.