På Konsument Uppsala syns en ökning av anmälningar gällande produkter med dålig kvalitet, produkter som inte har levererats och höga returkostnader där produkter man tror kommit från Sverige ska returneras tillbaka till Kina. Den här typen av anmälningar var inte lika vanliga för några år sen.
Affärsmodellen som de här företagen ofta använder sig av kallas för dropshipping.
Dagliga anmälningar
– Vi pratar dagligen med folk som har handlat från olika oseriösa företag, som använder sig av dropshipping som affärsmodell, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala.
Vad är det som gör de här företagen oseriösa?
– Varorna som ofta visas på företagens hemsida är inte varorna som konsumenterna får hem. Ofta får de hem betydligt billigare varianter, det kan vara kopior, det kan vara en helt annan kvalitet än vad som visas på bilderna, ibland får de inte hem någon vara över huvud taget, säger Malin Thonäng.
Vad är dropshipping?
– Konsumentens beställning vidarebefordras till ett annat företag som då står för lagret. Det här företaget som har lagret finns ofta i Asien, i Kina till exempel, säger Malin Thonäng.
Sociala medier
Dropshipping har vuxit stort genom sociala medier, där många av företagen annonserar. Där finns även konton som uppmanar andra att börja med dropshipping.
– Det är överallt på Tiktok och Instagram, men det känns som ett pyramidspel – det är alltid avsändaren som vinner på det, säger Adam Wengelin.
I klippet ovan: Så undviker du att bli lurad av dropshipping.
Att tänka på när du handlar online
Källa: Konsument Uppsala