Av de cirka 500 personerna var det elva stycken som till i onsdags inte gjort ett aktivt val av ny hemtjänst. Enligt uppgifter till SVT har flera äldre känt sig stressade över att biståndshandläggare ringt flera gånger och frågat efter besked samt upplevt att de inte fått välja ny hemtjänst själva.
– Vi har fått in del synpunkter och frågor om det här. I vissa fall har man till exempel trygghetslarm som är en hemtjänstinsats och då har man fått utföraren som ligger närmast geografiskt. Det innebär att man kanske inte kan välja en utförare som inte finns i det geografiska området där man bor. När det gäller hemsjukvård så har man kunnat välja men de flesta brukare vill ha personalen nära om de till exempel trycker på trygghetslarmet, säger Yvonne Jonsson, avdelningschef på vård- och omsorgsförvaltningen på Uppsala kommun.
Hur ser ni på att människor behövt välja ny hemtjänst?
– Vi förstår att det skapar en viss oro så själva övertagandet och mottagande från den nya utföraren är jätteviktigt. Det sker byten annars också men i den här extraordinära situationen har brukarna själva inte valt att välja ny utförare och vi förstår att det skapar en extra dimension av oro, säger Yvonne Jonsson.
”Marken rycktes undan”
En av de som behövt välja ny hemtjänst är 95-åriga Neita Lundqvist.
– Det var som om marken rycktes undan från våra fötter. Plötsligt, nästan från en dag till en annan, fick vi veta att Attendo bara var borta från Uppsala. Jag hoppas verkligen att jag får behålla personalen som jag haft, det betyder mest för mig med den här övergången, säger Neita Lundqvist.
I klippet: Hör mer om kritiken och hur Neita Lundqvist känner kring valet av ny hemtjänst.