Kvinna i butik

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad ska man satsa på och hur får man det bästa priset? Häng med second hand-experten på shoppingtur för att få svar. Foto: Frida Wallin Nilsson/SVT

Efterfrågan på second hand ökar – så fyndar du begagnat smart

Uppdaterad
Publicerad

Begagnathandeln växer explosionsartat och i december handlade tre av tio begagnade varor, enligt Svensk handel.

Uppsalabon Frida Lindström både arbetar med och har second hand som intresse. I klippet ovan tipsar hon om hur man fyndar bland andrahandsvarorna.

Det är kunders förväntningar på hållbar konsumtion i kombination med en ökad medvetenhet hos företagen som ligger bakom en explosionsartad tillväxt av second hand-marknaden de senaste åren, enligt Svensk handel.

Frida Lindström i Uppsala har arbetat i en second handbutik i ett och ett halvt år, men intresset för second hand uppstod långt tidigare.

– Jag har handlat second hand så länge jag kan minnas, säger hon.

På fritiden driver Frida Lindström konton på sociala medier där hon visar upp sina second hand-fynd. En video som hon postat har fått 200 000 visningar.

Det undviker hon att köpa

Det finns varor som Frida Lindström aldrig köper i andra hand: hudvård och smink.

– Man vet inte hur länge det har legat där egentligen. Men det finns vissa som köper det second hand och jag har inte hört några klagomål, så det går ju, säger Frida.

Se klippet ovan för att få Fridas bästa tips på hur du fyndar second hand smart.

Fortsatt populärt med second hand

I en ny undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av köp- och säljsajten Blocket i januari 2024, svarade mer än var fjärde svensk att de planerar att köpa mer begagnat på grund av ekonomiska skäl. Dessutom uppgav 23 procent att de kommer att sälja mer begagnat.

– Vi ser att intresset för att köpa och sälja second hand ökar hela tiden. Dels blir folk allt mer miljömedvetna och vill göra mer hållbara val. Men den ekonomiska situationen spelar såklart också in, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Blocket har också sett en stor ökning av antalet annonser.

– I december var antalet annonser om barnkläder 23 procent högre än samma period året innan och för kläder och skor var ökningen 20 procent, säger Ebba Rosencrantz.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.