Videskolan är Uppsala kommuns resursskola för elever med diagnos inom autismspektrat. De har ofta svårt för den vanliga skolmiljön eftersom de inte kan sålla bland alla intryck.
– Vi utgår från varje elevs behov och försöker tillrättalägga så gott vi kan. Många gånger när man kommer till Videskolan lyckas vi automatiskt, vi är personaltäta, små grupper och så vidare, och det är ett redskap i sig, säger Camilla Gunnarsson, rektor på Videskolan.
”Jag vill gärna gå i skolan”
Men trots anpassningarna har man alltid några elever som är hemmasittare, som alltså inte klarar av skolmiljön. En av dem är trettonåriga William Johansson som SVT Uppsala berättade om i går.
– Jag vill gärna gå i skolan ofta, det vill jag faktiskt. Det är bara det att det är stressigt med allt arbete, säger William Johansson.
Men Camilla Johansson tycker att det kan vara svårt att bryta invanda beteenden hos elever.
– När vi misslyckas, då handlar det ofta om ångest och tvång. Också om faktorer vi inte kan påverka, att det är svårt att brya mönstren på morgonen. Många gånger kan vi känna att man skulle ha ett hemmasittarteam, säger Camilla Johansson.
Alternativa skolformer
I en tid då integrering är ett ledord och man pratar om att alla barn ska kunna gå i en vanlig skola, så tror ändå Camilla Gunnarsson att det också behövs alternativa skolformer.
– Ja, jag tror faktiskt det. Jag trodde inte det från början. Vi är inte lika, man behöver olika stöd på vägen.