Två olika alternativ har legat på bordet gällande centralstationens utbyggnad. Det förslag som valdes bort gick ut på att förlänga stationen söderut.
– Det här beslutet är en förutsättning för den kommande planeringen av fyrspåret som vi planerar för. Vi har tittat på olika lösningar om hur Uppsala centralstation ska utvecklas och landat i den här lösningen, säger Lotten Herrman, regional direktör på Trafikverket.
Fördelarna med att bredda stationen är enligt Trafikverket bland annat kortare gångavstånd mellan plattformar och resecentrum, bättre integrering i staden, samt mindre påverkan på den närliggande godsbangården.
Ett delbeslut
Förslaget har utretts och varit ute på samråd.
– Breddningen sker i samband med bygget av fyrspåret. Det här är ett delbeslut och nästa steg är att vi detaljplanerar. I dagsläget ser vi inga funktioner som kommer att försvinna eller rivas men det ska vi utreda vidare, säger Lotten Herrman.
Nu fortsätter Trafikverket planeringsarbetet med att ta fram en järvnvägsplan för sträckan mellan Resecentrum och den planerade nya stationen Södra Bergsbrunna.
Fyrspåret ska stå klart år 2033.
Det här är Uppsalapaketet
Uppsalapaketet är ett avtal i mångmiljardklassen mellan staten, kommunen och regionen.
Avtalet är att staten ska finansiera:
- ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm
- en ny järnvägsstation i Bergsbrunna
- samt bidra med hälften av kostnaderna för att bygga spårväg i södra Uppsala
Uppsala kommun ska i sin tur säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i Bergsbrunna och de södra stadsdelarna.
Även Knivsta omfattas av fyrspårsplanerna, och ska bygga 15 000 nya bostäder fram till år 2057.